mandag den 8. oktober 2012

Far til 4 til søs - en film man godt kunne have været for uden

Min datter vidste ikke hvad vi skulle den fredag middag, jeg hentede hende tidligt i børnehaven. Hun vidste ikke, at hendes mor havde planlagt mor datter tid - bare mig og hende! Så jeg kørte bilen ned mod biografen og først der gik det op for hende, at vi faktisk ikke bare var på vej hjem som vi plejede.. Hun blev glad kunne jeg se i hendes øjne. Hun syntes det var en skøn overraskelse. Valget faldt på filmen "Far til fire til søs", som er film nummer 6 i den nye række af far til fire film. De første fem film har været nogenlunde efter min mening, (Især Far til fire på japansk og far til fire tilbage til naturen) men alligevel synes jeg det er synd, at man har givet filmene den her platte undertone og får personerne til at fremstå dumme. Eksempelvis den første af de nye far til fire film, så finder jeg det ufattelig plat, urealistisk og totalt uden for den oprindelige historie, at "Far" pludselig skal iklædes dametøj for at beholde sit job, hos en chef, så på mystisk vis ikke kan genkende ham til trods for, at han har arbejdet i firmaet i mange år?! Hvorfor skal de voksne være så underbegavede i forhold til børnene? Jaja bevares, det er en børnefilm og ungerne skal underholdes.. Jeg synes man høre manuskriptforfattere og film folk tale om, at man er nødt til at have mere tempo i film i dag, end man havde dengang, det er der da også noget om, men jeg ser absolut ingen grund til, at ungerne skal præsenteres for direkte plat og fordummende humor. Min datter på 6 år ser gerne de gamle far til fire film, Olsen banden og Dirch Passer film og de fanger hende! Så at tro, at det kun er fordummende og plat humor der kan more børn, det er altså at undervurdere deres intellekt, i mine øjne... Bevares.. lad os komme til "Far til fire til søs".

Filmen handler om, at Søs og Peter skal giftes, så de er i gang med at forberede deres bryllup. I kirken ringer Peters telefon og det viser sig, at det er Peters plejefar, der vil have Peter til at droppe brylluppet, for at komme og hjælpe ham med at vinde et kapsejlads, så han kan vinde 100.000 til vedligeholdelse af skibet. Peter dropper på stedet brylluppet og tager af sted med Søs bag på motorcyklen og resten af familien følger bagefter. Ole og Mie er stort set voksne og Per er blevet teenager, men alligevel slæber han rundt på sin elefant. (Selv i gamle dage kunne man godt se, at det var urealistisk, så den blev droppet langt før Per nåede den alder han har i "Far til fire til søs".  Per sidder på et tidspunkt og skriver en flaskepost til sin elefant, fordi han savner den. Igen.. Dybt urealistisk at en knægt på en 15-16 år sidder og skriver et brev til en bamse.. Synes de unge skuespillere er blevet bedre og bedre til at spille, men desværre kæmper de her i sidste film imod et frygteligt ringe manuskript og nogle alt alt for elendige økonomiske kår. Dog skal det siges, at pigen Trine, som spilles af Lærke Tuemand, faktisk spiller sin rolle meget godt, men selve manuskriptet og børnenes alder får det hele til, at ligne en parodi fra Cirkusrevyen. Synes det er trist, at man ikke har gjort lille Per mere voksen, i takt med, at han er blevet ældre, ligesom man gjorde i de rigtige "Far til fire" fim med Ole Neuman.



Stephanie Leon har også en birolle i filmen som reality stjernen Amalie (En "kærlig" hilsen til Amalie Szigethy?!) Jeg finder ikke Stephanie Leon specielt overbevisende i denne rolle, men blot super irriterende, men det er måske også netop hensigten med den figur hun spiller?


Jeg kan desværre kun give filmen to stjerner ud af seks. En for at børnenes præstationer er vokset og en for Lærke Tuemand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar