torsdag den 17. maj 2012

Nadjas lagkage med blåbærcreme og chokolademousse

Endelig bød chancen sig for, at jeg igen kunne udfolde mine kreative evner i et køkken. :) Vi havde Mortens mor og bonusfar på middag i mandags og der skulle selvfølgelig dessert til. :) Det skulle være nemt, så valget faldt på en lagkage. Vi har de sidste gange til fødselsdage anvendt vanillecreme med jordbær eller hindbær, så tiden var inde til at prøve noget andet. Vi valgte at forsøge os med blåbær i en creme af flødeskum og cremefraiche, chokolademousse, makroner, lyse bunde og glasur og bær på toppen. Vi var lidt spændte på om kombinationen kunne gå an eftersom en del konditorer anvender hvis chokolade med blåbær og ikke alm. chokolade. Men det gik over al forventning. Den syrlige smag fra bær om cremefraiche og den lidt halv bitre smag fra chokolademoussen harmonerede ganske yndigt med makroner og den super søde glasur på toppen! :) Et ovenud vellykket resultat til trods for, at kanterne blev ret grimme pga. for manglende fløde...  :)



Det brugte jeg:

3 lyse lagkagebunde
1/4 l piskefløde (Til at pynte kanterne. Det er der ikke på min, da jeg løb tør for fløde.)
Flormelis til glasur (Taget på slum)
Jodbær
Hindbær
Blåbær
Odense chokoladeovertræk

Blåbærcreme:

1/4 l piskefløde
200g blåbær (Anvendte dem fra frost)
Creme fraiche
Flormelis

Chokolademousse:

Snød og købte Dr. Oetkers chokolademousse i brevform

Det gjorde jeg:

Først vil jeg sige at min lagkage ikke er komplet, da ideen var at kanterne på kagen skulle dækkes af hvid flødeskum, men dummede mig med ikke at skolde de frosne bær først, som man egentlig bør gøre når der er tale om frosne bær fra udlandet. Så måtte smide den første portion blåbærcreme ud, så mistede en 1/4 liter piskefløde.. Så i må lige tænke jer til flødekanten.

2 timer i forvejen piskes chokolademoussen og sættes på køl. Imellem tiden laves solbærcremen.

Blåbærene kommes i en gryde med kogende vand og ligger der i et par minutter. De kommes i en si så de kan dryppe af og køles ned.

Piskefløden piskes til skum og de nu kolde blåbær røres i. Man har nu en lidt syrlig fløde, så man hælder flormelis for at gøre blandingen lidt mere sød. (Efter smag og behag). Blandingen er nu lidt stiv i det, så man tilsætter forsigtigt en et par spiseskefulder cremefraiche. Igen på slum. Den må ikke blive ALT for tynd, for så løber det ud af kagen. Det skal være som en lidt tynd flødeskum.

På nederste lagkagebund kommes knuste makroner og oven på makronerne smøres blåbærcremen i et godt tykt lag. Ovenpå lægges midterste lagkagebund og på denne kommes der chokolademousse. Øverste lagkagebund lægges på og oven på den lægges en fed glasur.

Så smeltes en cirka 50-100g overtrækschokolade. Dette tages på med en ske og dryppes ud
 på et stykke bagepapir, så det danner et mønster. Disse sættes i køleslabet og køles ned til de er størknet.

Pyntes med bær og chokolademønstrer. Kanterne pyntes med fløde.. :) Hvis man ikke dummer sig som jeg gjorde! ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar